Wyprzedaże, a prawa konsumentów

Jak wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) sprzedawca, który informuje klientów, iż ubrania przecenione nie podlegają reklamacji – łamie prawo. Rzecz kupioną na wyprzedaży mamy prawo reklamować, ale już jej zwrot zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Poniżej wskazujemy kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać w czasie sezonowych wyprzedaży:

  • 2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji. Reklamację składamy na piśmie w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupów. Sprzedawca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji. Kupując rzeczy na wyprzedaży, ekspozycji lub z promocji – przysługuje nam tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.
  • Przy składaniu reklamacji mamy prawo żądać: wymiany, naprawy, obniżenia ceny (konsument musi wskazać o ile powinna obniżyć się cena) lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór w tym przypadku należy do klienta. Jeżeli sprzedawca nie zgadza się z tym wyborem, może pod pewnymi warunkami zaproponować inne rozwiązanie (np. zamiast wymiany – naprawę).sale (2)
  • 14 dni – jest to czas, w którym sprzedawca jest zobowiązany rozpatrzyć reklamacje klienta. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna.
  • Dowód zakupu – jest elementem koniecznym do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który powinniśmy dostać od każdego sprzedawcy, nawet handlującego na bazarze. Ponadto – dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
  • Zwrot produktu – zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Gdy sprzedawca oferuje możliwość zwrotu towaru, sam określa warunki. Może żądać np. dołączenia opakowania, metek. W zamian – może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

UOKiK wskazuje również rodzaje sztuczek stosowanych przez sprzedawców, na które powinniśmy zwracać szczególną uwagę:

  • Określenie wysokości ceny – Czy 129,99 zł nie brzmi lepiej niż 130 zł? Magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi.
  • Różnice w cenach – Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku czy wskazanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętajmy jednak, iż cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
  • Wywieszki z ceną – Czytajmy i sprawdzajmy, czy cena na półce dotyczy właśnie tego produktu, który chcemy kupić. Może się zdarzyć, że po atrakcyjnej cenie oferowany jest towar, który znajduje się niżej na sklepowej półce, a nie ten, który chcemy kupić.
  • Czy gratisy są opłacalne? Gratisy muszą być bezpłatne, jednak w rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Niekiedy zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.
  • Reklamacja tylko z pudełkiem? Opakowanie, w które zapakowany jest produkt, nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.

Pozdrawiamy, Kancelaria Radców Prawnych Stopczyk & Wspólnicy

Kancelaria zastrzega, że niniejszy artykuł zawiera jedynie ogólny zarys poruszonych w nim zagadnień. Artykuł nie stanowi porady prawnej, opinii prawnej, ani też analizy konkretnego stanu faktycznego. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości z Państwa strony, serdecznie zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*